Automoto

Lotus i Kimi pokazali da misle ozbiljno

Piše:Igor Šestak • utorak, 19.03.2013.
Lotus i Kimi pokazali da misle ozbiljno
Foto: EPA

Prva utrka nove sezone Formule 1, Velika nagrada Australije, ispunila je očekivanja. Nakon sjajne prošle sezone ona nisu bila mala, no u Melbourneu se imalo što vidjeti. Bilo je i dvoboja na stazi i taktičkog nadmudrivanja, a kiša je prijetila i držala je u napetosti vozače i navijače. Pet vozača je debitiralo u Formuli 1, sedam se vozača izmijenilo na vodećoj poziciji, a zadržao ju je Kimi Räikkönen i upisao svoju 20. pobjedu u karijeri...

Show je napokon počeo. Velikom nagradom Australije okončana je 113 dana duga zimska stanka između dviju sezona Formule 1, a ako se "po jutru dan poznaje", i u novoj će se sezoni imati što vidjeti. Utrke u 2012. godini podigle su standard u Formuli 1, ali i razinu očekivanja od utrka koje dolaze. Australska je bila prva od njih i i može se reći da je ispit položila s ocjenom "odličan".

Nakon zimskog perioda u kojem momčadi Formule 1 više skrivaju nego otkrivaju, svi uključeni u ovaj oktanski cirkus s nestrpljenjem su očekivali prvu utrku u 2013. godini. Šefovi momčadi kako bi vidjeli što su učinili u predsezoni, vozači kako bi napokon dočekali da se crvena svjetla ugase i da smiju činiti ono u čemu su najbolji, a navijači kako bi svoje ljubimce ponovno mogli redovito gledati na stazama i diviti se njihovim majstorijama.

Uoči utrke u Melbourneu svijetom Formule 1 su kružila mnoga pitanja, a nakon nje stvari izgledaju mnogo jasnije.

Budući da je prošla sezona u svom najvećem dijelu ljubiteljima ovog sporta podarila nevjerojatnu količinu uzbuđenja i neizvjesnosti, od nove se nije očekivalo ništa manje. No, početak australskog vikenda nije obećavao - barem kada je neizvjesnost u pitanju. Naime, vozači Red Bulla u potpunosti su dominirali slobodnim treninzima u petak te su tako nagovijestili da bi se njihova dominacija s kraja 2012. godine mogla nastaviti i u novoj sezoni.

Ovogodišnja Velika nagrada Australije ostat će upamćena po tome što se kvalifikacije nisu održale u subotu. Počele su, no prekinula ih je jaka kiša i prisilila vozače da se za startne pozicije bore u nedjelju prijepodne. To se posljednji put dogodilo u Japanu 2010. godine, a tada je prvu startnu poziciju osvojio Sebastian Vettel. Povijest se ponovila i Red Bullov Nijemac je uvjerljivim nastupom stigao do svog 37. pole positiona u karijeri. Budući da mu se u prvom startnom redu priključio momčadski kolega Mark Webber, onima koji su priželjkivali neizvjesnost nije mirisalo na dobro.

Sedam vozača predvodilo kolonu

O izjednačenosti bolida na prvoj utrci nove sezone svjedoči i podatak da se u vodstvu utrke izmijenilo čak sedam vozača (Vettel, Massa, Alonso, Hamilton, Rosberg, Sutil i Räikkönen). Naravno, na to su utjecale i različite strategije ulazaka u boks, ali zanimljiv je podatak da se to dogodilo još samo tri puta u povijesti i samo jednom nakon 1975. godine (na Velikoj nagradi Kanade 2008. godine), a rekord drži Velika nagrada Italije iz 1971. godine u kojoj se u vodstvu izmijenilo čak osam vozača.

Ipak, poslijepodnevna utrka donijela je drukčiji odnos snaga. Utrku su obilježili zanimljivi dueli na stazi, taktičko nadmudrivanje vozača i trkaćih inženjera, iščekivanje jake kiše koja je stalno prijetila, izjednačenost bolida koju su svi priželjkivali i - Kimi Räikkönen.

Iceman je u Australiju stigao prilično tiho, u svom stilu i bez pompoznih najava. Nakon iznenađujuće dobre povratničke sezone vjerovao je da u drugoj može biti još bolji, a vjerovao je i u svoj bolid, iako je s njim tijekom zimskih testiranja bilo mnogo problema. U kvalifikacijama je osvojio sedmu startnu poziciju i nije bio među glavnim kandidatima za pobjedu.

Međutim, nedjeljno australsko poslijepodne odvilo se sasvim u njegovu korist. Dobrim startom zaradio je dvije pozicije pa se u drugom krugu probio i kraj Lewisa Hamiltona te se priključio vodećem Vettelu i njegovoj pratnji u crvenim bolidima. Od četvrtog do prvog mjesta dovela ga je briljantna i izrazito konstantna vožnja te drukčija strategija od konkurenata. Dok su Vettel i Ferrarijevi vozači gume mijenjali triput, Räikkönenovi su mehaničari u akciji bili tek dvaput. Njegov osporavani Lotus bio je vrlo štedljiv prema Pirellijevom materijalu i omogućio mu da upiše drugu pobjedu od svog povratka u Formulu 1.

Da su u cijeloj priči velike i zasluge finskog vozača potvrđuje rezultat njegovog momčadskog kolege. Romain Grosjean startao je u utrku samo jednu poziciju niže od Räikkönena, no slabiji start stajao ga je dobrog rezultata. Cijelu je utrku tavorio u sredini poretka i na kraju osvojio deseto mjesto i samo jedan bod.

Osim u Lotusu, u Australiji su od zadovoljstva prštali i u Ferrariju. Fernando Alonso je osvojio drugo mjesto ponajprije zahvaljujući odličnoj odluci da u 20. krugu ode drugi put u boks, prije Vettela i svog momčadskog kolege Felipea Masse. Na novim gumama bio je dovoljno brz kako bi izbio ispred Nijemca u Red Bullu te ga je do kraja utrke uspješno držao iza sebe. Brazilac nije bio tako uspješan, ali četvrto mjesto obećava i čini se kako je uspio dobru formu s kraja prošle sezone prenijeti u 2013. godinu. Nastavi li tako, mogao bi konačno biti od koristi Ferrariju.

Nakon što su na startu utrke imali oba bolida u prvom redu, a utrku završili na trećem i šestom mjestu, u Red Bullu nikako nisu mogli biti oduševljeni. Ipak, nisu previše ni očajavali, vjerojatno poučeni prošlogodišnjim iskustvima. Vettel je nakon utrke ustvrdio kako je njegov problem bio u trošenju guma i niskim temperaturama, dok je Webbera skupo stajao katastrofalan start. Prvi krug utrke završio je na sedmoj poziciji, kasnije se dugo borio s vozačima u sredini poretka, no na kraju se dokopao šestog mjesta i osvojio značajne bodove za momčad.

Obećavajući rezultati u završnici zimskih testiranja povećali su očekivanja od Mercedesa, no Velika nagrada Australije vratila je Srebrne strijele u realnost. Lewis Hamilton je završio na petom mjestu. Pokušao je do uspjeha doći strategijom identičnom Kimijevoj, ali ju je tijekom utrke morao mijenjati nakon što je uništio svoje gume. Nico Rosberg je pak u stopu pratio svog momčadskog kolegu sve dok u 26. krugu nije bio prisiljen odustati zbog problema s elektrikom na njegovom Mercedesu.

Pet debitanata, najmlađa vozačka postava

Veliku nagradu Australije će kao svoju prvu utrku u Formuli 1 pamtiti Esteban Gutierrez, Valtteri Bottas, Jules Bianchi, Giedo van der Garde i Max Chilton, ali nijedan od njih nije uspio osvojiti i prve bodove. Pet debitanata se posljednji put pojavilo na Velikoj nagradi Bahreina prije tri godine (Senna, Chandhok, Petrov, Di Grassi i Hülkenberg, koji je jedini još uvijek na gridu). Prosječna starost vozača na ovogodišnjoj utrci u Melbourneu iznosila je 27 godina i 61 dan, što je najmanje u povijesti Formule 1. Najmlađi vozač bio je Gutierrez (21 godina i 230 dana), a najstariji Mark Webber (36 godina i 211 dana).

Najugodnije iznenađenje, osim Räikkönena, svakako je bio povratnik u Formulu 1 Adrian Sutil. Nijemac se nakon godine dana izbivanja vratio u Force Indiju i u velikom dijelu Velike nagrade Australije bio legitiman kandidat za pobjedu. Za razliku od ostalih vozača iz vrha poretka, Sutil je u utrku startao na tvrđim gumama. Odlično ih je čuvao i u jednom dijelu utrke vodio ispred Vettela i Ferrarija, no kasnije ipak nije uspio zadržati tu razinu i pao je u poretku. U završnici utrke njegove su ambicije dotukle mekše gume pa je završio na sedmoj poziciji, odmah ispred momčadskog kolege Paula di Reste. Bio je to vrlo dobar početak godine za Force Indiju.

Najveće razočaranje bio je McLaren. Tijekom zimskog perioda vidjelo se da s McLarenovim bolid nije sve kako treba, a potvrda toga stigla je u Melbourneu. Jenson Button dovezao ga je do tek devetog mjesta, a novi član britanske momčadi, Sergio Perez, završio je izvan bodova. Prije samo godinu dana McLaren je imao najbrži bolid na gridu i bio je prvi favorit za osvajanje naslova, a trenutno je miljama daleko od vrha. Pred društvom iz Wokinga besane su noći, a vremena za značajnije korekcije baš i nemaju. Spominjalo se čak da bi McLarenovi vozači mogli ponovno na stazu s prošlogodišnjim bolidima, no ta je opcija za sad ipak isključena.

Momčadi koje ciljaju na redovito osvajanje bodova, Williams i Sauber, također su imale loš vikend. Vozači Williamsa, Pastor Maldonado i Valtteri Bottas, nisu se uspjeli približiti najboljoj desetorici. Južnoamerikanac je na kraju odustao nakon vozačke pogreške, a finski debitant je osvojio 14. mjesto. Mjesto ispred njega bio je Sauberov debitant, Meksikanac Esteban Gutierrez, no vikend švicarske momčadi upropašten je još prije utrke kada je postalo jasno da zbog kvara na sustavu za ubrizgavanje goriva u utrku neće ni startati Nico Hülkenberg.

Preostale tri momčadi utrku su završile tamo gdje ih se i očekivalo. Toro Rosso nije izgledao loše i Jean-Eric Vergne je osvojio 12. mjesto, dok je Daniel Ricciardo morao odustati zbog kvara. Bolidi Marussije i Caterhama i dalje su najsporiji na gridu, a najbrži od njih bio je onaj Marussijin u kojem je sjedio Jules Bianchi.

Velika nagrada Australije pokazala je da će tretman guma biti vrlo važan faktor u ovoj sezoni, ili barem na njenom početku dok sve momčadi ne nauče njima pravilno raspolagati. Također, nagovijestila je novu vrlo izjednačenu i neizvjesnu sezonu u kojoj bi veliki broj bolida mogao konkurirati za najviše pozicije.

Ipak, viđeno na stazi Albert Park treba uzeti s dozom rezerve. Konfiguracija te staze značajno se razlikuje od onih koje slijede u kalendaru pa ne treba brzati sa zaključcima. Na veliko zadovoljstvo svih ljubitelja Formule 1, prije nego se dojmovi s australske utrke sasvim slegnu, bolidi će već pojuriti stazom Sepang u Maleziji. Do tada, podsjetite se ključnih detalja s utrke u Melbourneu uz sljedeći video...

Vozač vikenda

Kimi Räikkönen: Finčev nastup na Velikoj nagradi Australije bio je gotovo pa savršen i doveo ga je do 20. pobjede u karijeri te se izjednačio sa svojim sunarodnjakom Mikom Häkkinenom. Bolji je mogao biti tek u kvalifikacijama, no dok vozi ovako dobro i dok Lotus sjajno čuva gume, Kimi ne treba brinuti. Da može biti brz i u jednom krugu pokazao je odvozivši najbrži krug utrke, 38. put u karijeri i još mu samo tri nedostaju do Alaina Prosta koji je drugi na vječnoj listi. Prvi je naravno Michael Schumacher sa 77 najbržih krugova.

Zanimljivo, Kimiju je ovo bila treća pobjeda u karijeri sa sedme startne pozicije. Isto je učinio u Maleziji 2003. te u Kanadi 2005. godine. Također, valja istaknuti da je Räikkönen prvu utrku sezone dobio samo jednom. 2007. godine, također u Australiji, kada je drugo mjesto zauzeo baš kao i ove godine Fernando Alonso. Inače, te je godine Kimi jedini put u karijeri osvojio naslov prvaka.

Momčad vikenda

Ferrari: Sve pohvale za fantastičnu pobjedu svakako idu Lotusu, no valja dodatno pohvaliti i crvene bolide. Drugim i četvrtim mjestom Ferrari je momčad koja Australiju napušta s najviše konstruktorskih bodova, a ono što Talijane najviše ohrabruje je činjenica da su napokon na prvu utrku sezone uspjeli doći s konkurentnim bolidom. Prethodnih godina redovito su na prve utrke dolazili nespremni pa su tijekom sezone morali hvatati zaostatak za ostalima. Ove godine Ferrari je u Melbourneu bio odličan pa u Maranellu imaju razloga za optimizam. Možda im 2013. napokon donese prekid sada već četverogodišnjeg posta.

Potez vikenda

Kimi Räikkönen: Vrlo važan trenutak za Finca dogodio se već u drugom krugu utrke. Nakon starta je držao petu poziciju, a ispred njega je bio Lewis Hamilton u Mercedesu. Na čelu utrke već su odmicali Vettel i Ferrariji i Kimi je morao brzo djelovati kako ne bi izgubio previše vremena. Riješio se Britanca odličnim pretjecanjem s vanjske strane u zavoju broj 13 i očistio si put ka pobjedi.

Tragičar vikenda

Nico Hülkenberg: Njemačkog vozača u Australiji neće pa neće, a niti treća mu nije bila sreća. U svom prvom nastupu (2010.) završio je nastup u prvom krugu zbog nesreće, a isto mu se ponovilo i u drugom (2012.). Ove godine nije niti startao jer je na njegovom bolidu zakazao sustav za ubrizgavanje goriva. Mehaničari kvar nisu uspjeli otkloniti na vrijeme i Nico je utrku morao pratiti iz garaže.

Povratnik vikenda

Adrian Sutil: Godinu dana nije ga bilo u Formuli 1, a onda se vratio i odmah u prvoj utrci proveo 14 krugova u vodstvu. Bili su mu to prvi krugovi u vodstvu jedne utrke Formule 1 u karijeri, a na kraju je osvojio vrlo dobro sedmo mjesto. Od svog ulaska u Formulu 1 2008. godine, Force India je četiri puta držala vodstvo u utrci, a svaki put je u toj ulozi bio drugi vozač (Fisichella u Belgiji 2009., Di Resta u Bahrainu 2012., Hülkenberg u Brazilu 2012., i Sutil u Australiji 2013.). Najbolji rezultat do sada joj je drugo mjesto i još uvijek čeka na prvu pobjedu, no trenutno se čini kako to čekanje neće predugo trajati.

Izjava vikenda

Jenson Button: Nakon očajnog ulaska u novu sezonu Britanac je bio vrlo realan: "Nakon što sam triput slavio na ovoj utrci, deveto mjesto i nije razlog zbog kojeg bih trebao pisati kući. Naš bolid za sada nije dovoljno brz i situacija je takva da ovim ostvarenjem trebamo biti prilično zadovoljni. Osvojio sam dva boda. Iskreno, mislim da se boljem ostvarenju nisam mogao niti nadati."

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

Sadržaj se nastavlja
Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!
  • sisilo520.03.2013. u 13:50
    Sve dobro samo je glupo rečeno da Ferari zadnjih godina prve dvije utrke je ulazio loše u sezonu jer Alonsu u zadnje tri godine(otkako je u Ferariju) ima 2 pobjede što nije tako malo i prošle sezone je u Bahrainu uzeo 25
    sisilo5
  • arsenal-sb20.03.2013. u 09:01
    prije godinu dana Mclaren i jest imao najbrži bolid. u prvom djelu sezone i nije baš bilo red bulla u vrhu...
    arsenal-sb
  • jedik7719.03.2013. u 22:27
    svašta bi tu moglo bit... inače, godinama mi nije jasan webber. vjerojatno nije planirano da bude br.2 u ekipi, cijenim ga, ali očito nije top klasa, ili je vettel toliko bolji :o i da, šteta što nema još jednog povratnika u f1 :) http://www.youtube.com/watch?v=5bJTN5jA8l0
    jedik77
  • Trapgio19.03.2013. u 22:07
    dobar članak, po meni si u pravu Mclaren je prošle godine imo najbrži bolid početkom sezone i pri kraju sezone
    Trapgio
  • johnny00819.03.2013. u 21:41
    super analiza, posebno mi je drago zbog kimija, najjaci vozac =) poslije schumija naravno ;)
    johnny008