Automoto

Brojne promjene u novoj WRC sezoni, dolazak u Hrvatsku zasad nije realan

Sportnet • ponedjeljak, 14.01.2019.
Brojne promjene u novoj WRC sezoni, dolazak u Hrvatsku zasad nije realan
Foto: EPA

Još i prije nego je najuzbudljivija sezona u zadnjem desetljeću došla svom kraju, počele su pripreme za novu koja bi po svemu sudeći trebala biti još zanimljivija i uzbudljivija. Iako je Sebastien Ogier šestim uzastopnim naslovom produljio izvjesnost natjecanja (samo dva prvaka u zadnjih 15 godina), način na koji je do nje došao (u troboju s Tanakom i Neuvilleom u završnom reliju sezone nakon što je većinu sezone bio drugoplasirani) dao je mašti na volju navijačima koji jedva čekaju početak nove sezone.

AUTOR: Blizunj

Nova sezona donosi i promjene, kako one u momčadima, tako i one u pravilima te najvažnije od svega, i u rasporedu. WRC kao svjetsko prvenstvo u reliju često je osporavano zbog premalog broja vaneuropskih relija pa će trend u budućnosti svakako biti manje europskih, a više relija na ostalim kontinentima. Ove sezone promjena će ipak biti samo jedna, novi reli bit će u Čileu koji će se održati u dva tjedna razmaka s argentinskim pa će tako od 14 relija ukupno, njih četiri biti van Europe (uz spomenute Čile i Argentinu, tu su i Meksiko te Australija).

Već sljedeće sezone očekuje se povratak relija Japan nauštrb jednog europskog, najvjerojatnije onog na Sardiniji ili Korzici koji su već odavno predmet kritike sviju momčadi s obzirom da održavanje istih na otocima znatno poskupljuje već ionako ogromne troškove logistike. Mnogo se u našim medijima spominjao i dolazak WRC-a u Hrvatsku, ali od tog osim planova zasad nema ništa. Za ugurati se u već ionako zgusnuti raspored, pogotovo za europski reli, potrebna su ogromna sredstva i jaki sponzori, ali i lobiranje na razini države – toga u Hrvatskoj nažalost nema.

Promjene su i u pravilima, a sva su s ciljem uštede, ali i zadovoljavanja sve glasnijih zagovornika ekološki prihvatljivijeg natjecanja koji zazivaju promjene u smjeru električnih i/li hibridnih reli vozila. Tako je maksimalna duljina relija smanjena je s 500 na 350 km iako je već odavno duljina gotovo svih manja od novog ograničenja; u 2018. samo su Monte Carlo, Portugal i Argentina bili neznatno dulji. Osim toga, promjena je u broju dozvoljenih dana za testiranja za sve momčadi i to s dosadašnjih 55 na samo 42 dana. Ovakva pravila uvelike smanjuju manevarski prostor za pripreme momčadima i vozačima koji će tako dosta manje spremni ulaziti u same utrke. Vozačko iskustvo te poznavanje auta tako će biti od krucijalne važnosti za bolje rezultate.

Promjene su vezane i uz reorganizaciju natjecanja u ostalim kategorijama natjecanja, uz već postojeće WRC2 i Juniorski WRC, uvodi se i novo natjecanje WRC Pro u kojem će se se za momčadski i vozački naslov natjecati samo vozači koji su dio konstruktorskih momčadi. Time će WRC2 kao novo natjecanje sa znatno smanjenim troškovima prijave pokušati privući što više tzv. privatnika kojih je zadnjih sezona sve manje i manje, a pravi antiklimaks bio je u zadnjem reliju sezone u Australiji gdje je nastupio rekordno nizak broj natjecatelja. Hoće li na ovaj način oživjeti ovo natjecanje, ostaje za vidjeti.

Potencijalno novo pravilo o kojem se vode mnoge rasprave vezano je i uz uvođenje tzv. virtualnih šikana. Dosadašnja praksa vezana uz šikane u WRC-u bila je postavljanje fizičkih zapreka, najčešće bala sijena, na mjestima gdje se postižu velike brzine, a s ciljem povećanja sigurnosti. Međutim, u već spomenutom australskom reliju zbog takve je šikane umalo došlo do velike tragedije. Naime, Jarri Matti Latvala izgubio je nadzor nad svojim autom te je pomaknuo balu sijena. Kako je razmak u startu među vozilima bio dvije minute, šikanu je za to vrijeme trebalo vratiti na poziciju ili upozoriti nadolazećeg Andreasa Mikkelsena na njezino pomicanje. Međutim, organizatori su napravili pravu katastrofu, na mjesto incidenta uputio se golemi traktor kako bi vratio balu na poziciju, ali je to učinio prekasno pa se našao na putanji jurećeg Mikkelsena koji ga je izbjegao u posljednji čas. Da stvar bude još gora, Mikkelsen je očito zbunjen situacijom samo nekoliko stotina metara izletio sa staze i tako zaključio svoju već ionako katastrofalnu sezonu.

Virtualne šikane trebale bi spriječiti ovakve situacije i to na način da bi vozači bili primorani smanjiti brzinu u određenom segmentu ceste, slično kao što bolidi Formule 1 rade prilikom ulaska u boks. Virtualne šikane već su isprobane u nekim reli natjecanjima i iskustva su uglavnom dobra. Hoće li i kada biti uvedena i na najvećoj reli sceni, ostaje za vidjeti

Nova sezona će već tradicionalno startati najklasičnijim relijem Monte Carlo, u francuskim Alpama gdje je ovaj sport zapravo i rođen. Termin od 24. do 27. siječnja znači vjerojatne zimske i ledene uvjete što pak jamči uzbuđenje i neizvjesnost. Čest slučaj su i različiti uvjeti na različitim dijelovima brzinaca pa je tako izbor guma obično od krucijalne važnosti. Od snijega, leda, suhog do vlažnog asfalta – svi uvjeti su mogući. Osim toga, Monte Carlo jedini je reli koji se djelomično vozi po noći što mu daje dodatnu draž, ali i težinu. Posebno je atraktivna legendarna dionica Col de Turini, nekoliko uzastopnih serpentina koje privlače ogroman broj gledatelja, a obično se vozi baš noću.

Baš kao i cijelo prvenstvo, Monte Carlo je zadnjih godina rezultatski izvjestan – pet puta zaredom pobjednik je bio Sebastien Ogier što i ne čudi s obzirom da mu je to domaći reli; rođen je u gradu Gapu u okolici kojeg se reli i vozi. Jednu pobjedu više ima Loeb, ukupno 7, te su oni dvoje jedini pobjednici relija koji će na njemu nastupiti i 2019. Od dosadašnjih osvajača podija, nastupit će Latvala, Tanak, Meeke i Mikkelsen.

Monte Carlo specifičan je i jer se vozi kroz četiri dana, od četvrtka do nedjelje. U ostalim relijima četvrtkom se vozi samo tzv. super special stage, kratka dionica u gradovima za šire gledateljstvo. U Monte Carlu toga nema već se četvrtkom voze pravi brzinci koji će ukupno biti 16 na nešto više od 322 km, dosta kraće nego lani kada se vozilo 394 km.

Za očekivati je borbu za vrh dva Sebastiena, po prvi puta u za njih zasad nepoznatim autima, ali s dovoljno iskustva u Monte Carlu da im to ne znači ništa. Ovisno o uvjetima na cesti, u borbu za vrh definitivno mogu i neki ostali, prije svega Tanak, ali i Latvala te Neuville.

Ako već niste fan WRC-a, razdoblje od 24. do 27. siječnja pravo je vrijeme da to postanete – klasični Monte Carlo kao otvaranje neizvjesne sezone, potencijalna borba dva najveća vozača modernog doba uz mnoštvo opakih izazivača. A to je tek početak...

Sviđa ti se članak? Podijeli ga!

Pročitaj više

AutomotoWRCTeme tjedna
Sadržaj se nastavlja
Za komentiranje članaka morate biti prijavljeni kao član Sportnet Kluba. Prijavite se!
  • markoli14.01.2019. u 15:45
    Bravo bravo za kolegu Blizunja. Super tekst!
    markoli